FOLLOW ME

Make up tips???

 I just found my crush doppelganger. Everybody's agreeing and that's it. Lama betul kan tak tulis kat sini. Bukannya takdak masa tapi entah macam malas betul nak log in sini. Banyak ja entry yang tertunggak but i malas like that.

So harini bila up entry we will jumbled up everything. Ikut sedap aku la nak letak apa la kan dah nama pun aku punya.


Lately ni aku dengan kawan-kawan aku dah start berjinak-jinak dengan make up. You know the no make up make up lool. So aku dah start beli a few foundation and i currently in love with my new Loreal Rrue Match foundation. Okay la kan untuk beginner. Dah tahu beginner beli barang dari drugstore dulu pun dah cukup. Tapi kalau untuk lipstick silakan beli  tak kisah dari drugstore or any high end products.  Drugstores punya lipstick pun banyak ja yang okay. Ikut kemampuan okay. Kalau untuk foundation, aku start pakai Mary Kay matte finished foundation. Foundation ni serious sangat okay tapi to certain extend foundation ni shades dia  1 tone lighter dari kulit aku. Aku ada pakai pi kelas a few times tapi ramai betul tegur yang aku make up. So dah tak jadi la no make up make up look. Cara cakap tu macam pandai sangat make up kan tapi nan hado. Pakai bedak pun bercapuk. Tapi  takpa lantakkk kita pakai jugak. So haritu masuk watson and sales assistant tu macam paksa beli BURJOIS tapi nasib baik aku dapat tepis so terbeli la Loreal tu. Kalau tak salah code N4.  Memang blend well dengan kulit and tak nampak macam pakai foundation pun. Me so lerffff.

Next is make up brush. Personally benda ni tak penting sangat pun sebab ultimate make up tools still ka jari kan. Tapi at some point benda ni akan jadi berguna jugak. So if nak start beli make up brush, for beginner, beli ja yang murah dulu. Kalau cari kat instagram berlambak-lambak. Ready transfer duit ja. Beli yang basic dulu. Macam aku dulu, tamak betul. Tak main la beli yang 4-5  batang. Sekali beli 24 batang. Lepas tu blur taktau function setiap brush. Kan dah rugi. So beli brush untuk foundation, blusher and eyeshadow or highlight. Tak kisah pun mana-mana asalkan pakai. As for me personally memang aku perlukan foundation brush, highlight brush, dengan blusher brush. Ni terpaling penting. Kira basic la. Once dah pandai sikit-sikit baru tambah collection okay. Tapi kalau mampu, beli ja real techniques brush. Tahap fluffy dia melampau.

Next is beauty blender. Seriously beauty blender is sooooooo amazing. It glides smoothly to blend out the foundation. Memang tak kan nampak cakey. Beauty blender give a very flawless finish so sesuai la nak nampak segar sikit kan. Aku dah try guna foundation yang matte finished and blend guna beauty blender tapi macam tak best. So aku rasa kalau nak guna beauty bkender jangan guna untuk foundation yang matte finish. Opt for other foundation. Seriously it works wonder. Sama jugak nak beli apa-apa consider budget dulu. Kalau guna beauty blender yang harga beratus pun sebenarnya sama ja dengan yang harga 10 ringgit. Pandai-pandai pilih okay. Ohh yaa kalau aku, aku prefer basahkan skit BB then baru apply foundation.

Blusher. Personally aku prefer guna cream blusher. Since i have an oily skin especially on a T -zone, cream blusher so far is the best. Aku pernah try cathy doll blusher tapi warna dia macam perempuan korea sangat. Segan nak pakai. So aku opt kepada lipstick. Hello jangan ingat lipstick tak boleh buat blusher. I use NYX SOFT MATTE LIP CREAM in code SAN PAULO. Sangat natural and blend well with skin. Kalau untuk blush powder, aku guna brand in2it. It is so pigmented. Aku beli yang ada 3 warna dalam satu bekas. Baby pink, dark pink dengan peach. Tapi bila pakai aku combine ja semua warna tu. Aku pun tak sure samada nak pakai satu-satu or pakai semua. Ikut diri masing-masing. Bercakap pasal in2it, dulu zaman asasi aku sangat noob pasal make up. Aku hanya pakai lipstick yang aku ambik mak aku punya warna brown brand clinique. Seriously wKtu  tu aku taktau pun brand tu quite pricey sampai kawan aku tegur and muka fia macam terkejut gila bila tengok aku pakai brand tu. One day aku pi kelas and terlupa bawak lipstick. So lepas solat aku linjam lipstick kawan aku nama miss A. So lepas pakai aku bagi kat A balik dan W nak pinjam. Lepas dia pakai, entah macam mana dia terpatahkan lipstick A bahagian atas. Seriously patah tu sangat sikit dan tak joleh nampak dengan mata kasar pun tapi A sangat kecoh. Dia siap cakap ni in2it kot. Mahal. So aku dengan W macam cuak so kami decide nak ganti. The next day aku teman W pi Aeon and masuk Watson sbb nak test lipstick. Later we found out that that lipstick only cost about 16 ringgit. Tapi dia kecoh macam harga beratus. Hahahahaha. Okay back to blusher, pilih warna yang betul2 sesuai dengan kulit. Not  too orangy or red. Just nice. So pandai-pandai pilih okay.



Yang ni paling penting. Lipstick. Kalau paling malas nak pakai apa2 kat muka, at least pakai lipstick. Baru nampak seri. Selalunya warna lipstick. Kalau tiba-tiba blusher terang sikit dari selalu so aku akan tone down warna lipstick aku. Usually aku opt for nude brown. Nude brown is a bae. It never goes wrong with any make up. Memang akan nampak decent. So pilihla mana2 yang sesuai. Bold lipstick selalunya aku pakai waktu ada presentation. Yela dah jadi center of attention mestila nak nampak bold sikit kan. Aku notice bila pakai warna bold, aku lebih confident and gigi nanpak lebih putih. Pilihlah warna yang mana2 sesuai. I personally hate lip tint. Entah no valid reason tapi geram je bila tengok orang pakai. Tapi ada ja yang pakai jadi cantk. So test la mana-mana yang sesuai. Takdak sapa larang. Nak pakai ala-ala korea pun okay je. Simple tapi elegant.




So tu basically apa yang aku pakai. Aku tak cakap apa yang aku buat tu betul. Rasa nak tiru, tiru la. Takdak sapa larang. Kalau rasa tak sesuai, feel free to opt for other brands.
Tapi jangan went overboard sangat. Ni just make up biasa-biasa. Bukan make up untuk runway pun. Moderate is the key.
 Nanti kalau rajin lagi, aku buat entry lagi. Mungkin tunggu kucing bertanduk.





2 comments:

  1. I like what I read hihi. I have so many lipsticks or basically lip products yg in the nude range haha my love for nude lipstick is very huge

    ReplyDelete
  2. Thanks.nude is forever a bae. I pun sangat banyak. So bila pakai lipstick je jadi blur sebab lambat nak decide

    ReplyDelete